Vanden Herik Sliedrecht Max Graphy bezoekers crop

Van den Herik baggert emissieloos met 'waterstofschip' Prins 6

Baggeraar Van den Herik heeft zijn 65 meter lange werkschip Prins 6 omgebouwd tot emissievrije uitvoering, gepresenteerd op donderdag 30 oktober als Prins ZEs. In de zijbeunen van het schip zijn accu’s van in totaal circa 2 MWh geplaatst, waardoor het baggeren op de Gelderse IJssel voortaan zonder uitstoot kan plaatsvinden. Omdat brandstofcellen wettelijk nog niet aan boord mogen, ontwikkelde het bedrijf een mobiele waterstof‑brandstofcel op de kade in Sliedrecht; die levert via een trailer met hoge drukwaterstof (max. 381 bar, geleverd door Kuster H2 Energy) stroom om de aan boord opgeslagen accu’s in ongeveer 12 uur te vullen.

De mobiele unit is compact (ongeveer 2x3 meter) maar kan dagelijks 3.600 kWh produceren - voldoende voor het gemiddelde verbruik van zo’n 400 woningen en om de Prins 6 ongeveer vijf keer volledig op te laden. De accu’s leveren gelijkstroom die aan boord wordt omgezet naar wisselstroom voor de elektrische roerpropeller, boegschroef en kraan. De twee dieselgeneratoren zijn als back‑up behouden. De installatie is gerealiseerd door Verhoef Elektrotechniek en Kooiman Marine Group; het vullen moet telkens in een ATEX‑veiligheidszone plaatsvinden die langs het vaargebied wordt ingericht.

Rijkswaterstaat (RWS) fungeerde als aanjager: de overheidsorganisatie streeft naar volledig emissieloos werken in 2030 en betaalt mee aan meerkosten in aanbestedingen, terwijl marktpartijen de investeringen doen. De transformatie kostte Van den Herik ongeveer 3,5 miljoen euro; directeur Isolde Struijk benadrukt dat het familiebedrijf investeert op langere termijn en ook andere duurzame projecten voorbereidt, zoals een energy hub aan de kade en een sleephopperzuiger op methanol. Europarlementariër Jannette Baljeu en regio‑partijen bevestigden dat zowel wetgeving rond waterstof als de beschikbaarheid van groene H2 (onder meer via een geplande 10 MW H2 Hub nabij Sliedrecht) cruciaal zijn om dergelijke innovaties opschaalbaar te maken.

Lees verder